Ondersteuning: Wat wordt daar nu mee bedoeld?

Het ene kind leert anders dan het andere kind. Daarom behandelen we kinderen ongelijk en benaderen we ze op basis van wie ze zijn.

De meeste kinderen bij ons op school ontwikkelen zich adequaat met het reguliere onderwijsaanbod. Daarnaast zijn er kinderen die een aangepast programma krijgen. Dit zijn zowel kinderen voor wie het reguliere tempo of niveau net iets te hoog ligt als kinderen die juist meer (aan)kunnen. Ook kan het programma aangepast worden, omdat zij een andere aansturing of bejegening nodig hebben.

Een overzicht van de verschillende vormen van ‘Ondersteuning’ vindt u op deze pagina: klik hier >

 

Groep Aarde
Een aantal kinderen die structureel intensieve ondersteuning nodig hebben worden alle ochtenden samengebracht in ‘Aarde’ om daar individueler te worden begeleid. Zij kunnen daar hetzelfde werk doen als hun klasgenoten, maar ze kunnen ook op eigen niveau of een eigen leerlijn werken of een combinatie daarvan. Zij zullen daarnaast extra begeleiding krijgen op het gebied van sociaal-emotionele vorming en de ontwikkeling van de executieve functies en daarmee het aansturen van jezelf. Twee leerkrachten verzorgen dagelijks zowel de instructie als de pre-teaching. De middagen zijn deze kinderen in hun jaargroep. In groep Aarde wonen ook cavia’s. Ze geven de kinderen rust en troost wanneer dat nodig is. De kinderen zorgen zelf voor de beestjes.

Met deze opzet zijn we in staat om kinderen veelal binnen het regulier onderwijs te ondersteunen daar waar andere scholen zonder deze specifieke opzet moeten verwijzen naar speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs.

‘Op aarde bloeit van alles, maar daar zijn wel voeding, water en licht voor nodig. Zonder deze zorg kunnen deze kinderen niet naar hun vermogen functioneren.’

Deze korte video biedt u een heldere kijk op wat Groep Aarde voor uw kind kan betekenen:

SWV de Eem from passendonderwijsis.nl on Vimeo.

 

Groep Water
Sommige kinderen kunnen én willen meer, maar moeten ook meer omdat zij zich anders minder competent gaan voelen en vast zullen lopen. Zij moeten net als alle kinderen ook uitgedaagd worden. ‘Water’ is bedoeld voor kinderen waarvan is vastgesteld dat ze (hoog)begaafd zijn of wanneer er voldoende aanknopingspunten vanuit school (in samenwerking met ouders) zijn geconstateerd.

De leerstof voor deze slimmere kinderen wordt meer compact gemaakt en de vrijgekomen tijd kunnen zij hun tanden zetten in uitdagende, verrijkende en verdiepende opdrachten. De reguliere leerstof voor kinderen uit ‘Water’ kan tot 80% worden verminderd, omdat deze doelgroep de opbouw èn de herhaling van de reguliere stof niet nodig heeft.

Onze meer- en hoogbegaafdheid specialist begeleidt deze kinderen op maandag en dinsdagmiddag individueel of in kleine groepjes. Op alle ochtenden kunnen de kinderen bovendien tussen half 10 en half 12 instromen in ‘Aarde’ waar de kinderen begeleid kunnen worden. Zie ook onze opzet van ‘Water’.

‘Water, is altijd in beweging en dat geldt ook voor deze kinderen. Ze krijgen daarom extra verdieping aangereikt om hun stroming te volgen.’

 

Groep Vuur
De gehele week helpen we meestal individuele kinderen of kleine groepjes kinderen buiten hun groep met een tijdelijke ‘leerhobbel’ of als er extra sociaal emotionele ondersteuning nodig is. Doel hierbij is dat ze na verloop van tijd zonder deze ondersteuning kunnen. Diverse leerkrachten, LIO-ers en de intern begeleider verzorgen deze hulp op hun ambulante momenten.

‘Om vuur te laten branden heb je brandstof nodig, want anders dooft het. Deze extra hulp in de week is voor de kinderen die het anders onnodig moeilijk krijgen.’

 

Groep Lucht
Dit is de ondersteuning en begeleiding die door deskundigen van buiten de school onder schooltijd binnen ons schoolgebouw zal worden gegeven. U kunt hierbij denken aan logopedie, fysiotherapie of ondersteuning vanuit het Jeugdteam.

‘Lucht is de hulp van buitenaf; je ziet ze niet altijd, maar ze zijn er wel.’